11 PET LAHVÍ = 1 COOL BATŮŽEK
Recyklované výrobky všech zemí, spojte se! Reportáž z akce, kde jeden baťoh donutil spojit síly hned několika úžasných jmen…
Je čtvrteční odpoledne a kavárna Café 1 ve Veletržním paláci je plná krásných lidí. Ti postávají i venku, odkud je také možné obdivovat velkoprostorovou instalaci Tomáše Rachunka, která je podél velkých oken kavárny dobře viditelná. Ocitli jsme se na akci české firmy Freshlabels, která nabízí svým zákazníkům především streetstylovou módu a čím dál častěji se zajímá právě o tu z recyklovaných materiálů.
Událost je věnovaná prezentaci nového batohu značky Fjällräven – Re-Kanken, který právě obchod Freshlabels nabízí ve svém sortimentu. Jakub Veselský, spoluzakladatel firmy, si značky prodávaného zboží pečlivě vybírá a dodává, že hledají právě ty, které jsou “čerstvé duší a stylem”.
“Od tohoto podzimu jsme schopni do takových (z recyklovaných materiálů, pozn. Redakce) produktů obléci naše zákazníky od hlavy k patě a ještě přidat spoustu doplńků od batohů po mýdla a nádobí.”
Zdroj: Samosebou.cz
Podvečerní akce, která se nesmířila pouze s komerčním rozměrem, ale nabídla i osvětu o recyklaci, se v pozdějších hodinách překlopila do večírku. Dokázala, že prezentace inovativní technologie může být natolik sexy, aby propojila právě tolik přitažlivých jmen.
Batůžek z plastu
Značka Fjällräven patří v českém prostředí ke známým stálicím a je oblíbenou především mezi mladými lidmi, kteří hledají nadčasové a přitom trendy doplňky. Svůj design drží značka již mnoho let konzervativně stejný, ačkoliv právě do technologického progresu investují značné prostředky a posouvají svoje výrobky neustále dál.
Součástí akce totiž byly i dvě přednášky, a to od Aiko Bode (Chief Sustainability Officer Fjällräven), a produktového designéra Re-Kånkenu Svante Björkrotha. Perfektní připravenost a úroveň prezentace dosvědčují, jak velký význam má proces výroby a inovace pro samotnou značku. Právě snaha maximálně informovat spotřebitele o technickém pozadí vzniku výrobku tvořila jeden z významných profilů akce. Prezentace vhodně doplňovaly letáčky, které systematicky vysvětlovaly proces výroby. A jaký že tedy je?
Zdroj: Samosebou.cz
Výroba plastových batohů Fjällräven
Základem je recyklovaný polyester. Získává se proměnou odpadních produktů z plastu (např. zpracováním vytříděné PET lahve) v nové materiály – v tomto případě základy tkanin. Nejedná se o žádnou novinku – především mezi outdoorovým oblečením jsou vlákna či tkaniny z plastu často používaným materiálem. Kdo ale chce nosit outdoorové oblečení ve městě? Musíte ale uznat, že je úžasné, že se tyto metody aplikují i u trendy městské módy, která je často, a tedy nesprávně, spojována spíše s konzumní nešetrnou výrobou. Ale vraťme se k procesu výroby…
Používaný druh polyesteru je následně tzv. spinningem, neboli spřádáním, přetvořen v přízi. Šetrnost k životnímu prostředí je zaručena i během barvení vlákna, kdy se barva metodou SpinDye přidává přímo při procesu stáčení polyesterových vláken do příze, a tím se minimalizuje její spotřeba, tak jako spotřeba vody a dalších potřebných chemikálií. Výjimečnost tohoto batohu spočívá i v míře použití tohoto recyklovaného materiálu. Je jím tvořen z 95 % a tím značně eliminuje dopad na životní prostředí. Pro vaši konkrétnější představu – každý batoh Re-kanken je vyroben z 11 PET lahví.
Zdroj: Samosebou.cz
Zdroj: Samosebou.cz
Pytle odpadků
PET lahve se staly i jedním z hlavních aktérů akce. Inspirovaly Tomáše Rachunka, autora instalace ve Veletržním paláci a designéra, který jako student ateliéru produktového designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze propojil téma recyklace i s uměleckým prostředím. Sám autor reaguje na dotaz ohledně náročnosti celého zadání takto:
Zdroj: Samosebou.cz
“Práce s prostory Veletržního Paláce byla výzva. Monumentální architektura vyžadovala naddimenzované řešení instalace. Hledali jsme to nejlepší řešení, a proto jsme návrhy několikrát měnili a upravovali. Zprvu jsme chtěli použít čisté lahve, ale to nám přišlo tak nějak nepatřičné. Použité PET lahve, v tomto případě, lépe vystihují podstatu projektu. Zvažovali jsme zasypat celý prostor lahvemi či použít lisované lahve do tvaru krychlí. Forma pytlů nakonec nejlépe korespondovala s architekturou Veletržního paláce. Kontrast čistoty prostor a surovostí materiálu vytvářel v tomto případě zvláštní napětí.“
Zdroj: Archiv Tomáše Rachunka
Tomáš Rachunek, autor instalace, student druhého ročníku ateliéru produktového designu pod vedením prof. Mgr.A. Michala Froňka a prof. M.A. Jana Němečka na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze
„Požádali jsme o zapůjčení použitých PET lahví zástupce firmy s odpadovým hospodářstvím v Benátkách nad Jizerou. Velice ochotně nám vyhověli a naplnili dvě tuny lisovaných PET lahví do 150 recyklovaných pytlů.”
Rachunkovi lze v tomto ohledu dát jen za pravdu. Napětí mezi pytli odpadků a osvětlenými panely s pověšenými krásnými batohy je evidentní. Právě kontrast mezi materiálem a výsledným výrobkem funguje na návštěvníka téměř okamžitě. Pro samotného designéra je třídění a recyklace materiálů v rámci tvorby každodenní realitou a jak sám záhadně dodává, tak “recykluje v životě osobním i profesním”.
Zdroj: Samosebou.cz
Inspirace pro další akce?
Zajímalo nás, jak nápad uspořádat akci vznikl. Jakub Veselský z Freshlabels potvrdil, že prvotní iniciativa přišla z jejich strany. Lákalo je již delší dobu uspořádat podobnou událost a právě v souvislosti s oblíbeným batohem, který v nové podobě ztělesňoval i sympatický ekologický rozměr, se ukázala jako více než vhodná a lákavá. Skvěle tomu nahrála také spolupráce s marketingovým týmem Fjällräven, která byla bezproblémová, a realizaci této jedinečné události tak nestálo nic v cestě. Sám Jakub Veselský k tomu dodává:
“Akce nás moc bavila a určitě se můžete těšit na další. Je fajn dát lidem důvod k tomu se zamyslet a třeba tím i pozitivně ovlivnit nejen jejich nákupní chování. Chtěl bych tímto také poděkovat vedení národní galerie a cafe jedna, kteří nám moc pomohli v tom, abychom mohli akci uskutečnit.”
V českém prostředí o takto koncipovaných akcích příliš často slyšet nebylo, a pokud pomineme Prahu, stále jde o velmi nedostatkové projekty. Ekologická témata, především ve vztahu k módě, jsou často stigmatizována “hippie” nálepkou. Pomalu ale jistě se pojmy jako “slow fashion” nebo “recyklované materiály” objevují čím dál častěji v módních časopisech a ohání se jimi teoretici módy. Rozhodně nepůjde o poslední akci tohoto typu, o které od nás uslyšíte!
Tak se těšte na další…