KATEŘINA BRŮHOVÁ KOUZLÍ CESTU ZPĚT
Mladá designérka, která nedávno přesídlila z Univerzity Tomáše Bati (UTB) na pražskou UMPRUM, představila na Prague Design Weeku (PDW) svoji jedinečnou kolekci PaperWood Stool – nábytek z papírového dřeva. Za neotřelým nápadem se skrývá úžasná technologicky sofistikovaná myšlenka zpracování starého papíru.
Zdroj: archiv Kateřiny Brůhové
Pokud jste navštívili letošní Prague Design Week, možná jste si všimli nevšedních bytových doplňků, konkrétně pestrobarevných stoliček.
Na první pohled objekt lákal pátrat blíž po tom, z čeho je vlastně vyroben. Nás projekt zaujal natolik, že jsme vás o něm již informovali ve výběru zajímavých výstupů studentů UMPRUM v článku zde.
Zdroj: archiv Kateřiny Brůhové
Neodolali jsme a poprosili autorku i o rozhovor… Myslíme totiž, že rozhodně stojí za to dozvědět se víc o původu myšlenky a tajně doufat, že podobných věcí bude brzy k vidění více.
Představila byste nám prosím genezi Vaší kolekce uvedené na Prague Design Weeku?
Tato kolekce vychází z procesu recyklace papíru. Starý papír je znovu zpracován na materiál podobající se dřevu. Z novin a starého papíru, ze kterého by se stal potenciální odpad, se stává produkt s vyšší užitnou hodnotou.
Finálnímu řešení předcházela řada vzorků, kde bylo zkoumáno, jak lze s tímto materiálem pracovat a jak z něj vytěžit co nejvíce. Ideálním řešením se proto stal dutý korpus, který šetří materiál, snižuje hmotnost a technologicky ho lze, díky typu výroby, velmi snadno vytvořit. Každý kus je tedy vždy originál stejně tak jako struktura dřeva, která mě vždy fascinovala. Díky navíjení jednotlivých listů můžeme taktéž měnit i barevnost, která může být velmi jemná i kontrastní a výrazná.
Jak vznikl nápad na použití papíru?
Původním impulsem byl Milano Design Week 2014. Zde jsem se ještě jako studentka UTB (Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně – pozn. red.) zúčastnila s tímto modelem instalace, jejímž tématem bylo dřevo. Za každým návrhem stojí určitý proces navrhování a přemýšlení.
I zde jsem se snažila dřevo brát z jiného úhlu, než je běžné. Inspirací, dá se říci, byl tedy zpětný proces zpracování tohoto materiálu a opětovné vytvoření jakoby masivního dřeva.
Zdroj: archiv Kateřiny Brůhové
Je pro Vás třídění a recyklace důležité téma?
Samozřejmě. Téma recyklace je v dnešní době nedílnou součástí života. Jako designér má člověk jistou zodpovědnost za své návrhy a za to, jaký dopad budou mít na naše životní prostředí. Proto jsem se rozhodla jít právě touhle cestou, která mi přijde správná.
Sledujete okolo sebe v oblasti designu sílící popularitu použití tříděného odpadu?
Ano, velmi mě baví využití recyklovaných materiálů, například v oblasti módní tvorby nebo obuvnictví. Také se zajímám o téma upcyklace.
Jaké máte ohlasy na kolekci?
Ohlasy na kolekci jsou velmi dobré. Z důvodu pozitivní zpětné vazby, kterou vnímám od počátku, bych ráda pracovala i na poloautomatickém zařízení, které by mi bylo schopné pomoci s dlouhým procesem navíjení jednotlivých listů a zefektivnit výrobu. Myslím si, že myšlenka založená na zpětném procesu zpracování materiálu, kdy je z papíru vytvářeno opět dřevo, je současná a zaujme.
Plánujete do budoucna navázat v podobném duchu?
Ano. Projekt bych ráda dotáhla až k výrobě a prodeji jednotlivých kusů. Dále bych ráda vytvořila i kolekci drobnějších dekorativních předmětů a i užitkových, jako jsou například mísy.
Závěrem…
Nezapomínejme třídit odpad, protože to má smysl! Díky společnému úsilí jsme tříděním v loňském roce zachránili 1 950 000 stromů! O správném třídění papíru se více dozvíte zde.