Česká rodina vyprodukuje za rok tunu odpadu
Petr Hanzel z iniciativy Bez obalu v rozhovoru pro server lidovky.cz zmínil, že jednou z forem snížení průměrného množství odpadů je také kromě poctivého třídění odpadu a jeho následné recyklace také tzv. bezobalová metoda.
Tzv. bezobalová metoda spočívá v prodeji potravin, kosmetiky a dalšího spotřebního zboží bez obalů, na které jsou zákazníci zvyklí z běžných nákupních řetězců a distribucí. Jednorázové obaly totiž tvoří značné množství komunálního odpadu a snížením jejich používáním pak máme šanci snížit i celkové množství odpadu, který vyprodukujeme. Bezobalová metoda vede k používání vlastních recyklovatelných či znovupoužitelných nákupních tašek nebo jiných nádob a obalů (jako jsou např. sklenice s víčkem, bedýnky atp.).
Hanzel, který je u nás jedním z průkopníků bezobalové metody, mimo jiné zmínil, že meziroční nárůst komunálního odpadu byl opět o něco vyšší – celkem se vyprodukovalo 3,6 milionu tun komunálního odpadu.
Vychází to tedy průměrně na 1,3 tuny na jednu průměrnou čtyřčlennou rodinu, což je v podstatě kolem 1 kg komunálního odpadu denně.
Podle Hanzela se jedná o značné množství odpadu, které si běžný člověk skoro nedokáže představit.
Částečně je to pochopitelné také proto, že v momentě, kdy odpad vyhodíme, tak nám zmizí z očí i z mysli – málokdo se o další cestu odpadu totiž zajímá. A to i přesto, že ve třídění patříme na evropské úrovni ke špičce!
Zdroj: Unsplash.com/Gary Chan
Třídění odpadu a snižování produkce odpadu – jak na to?
Doufáme, že i díky našim tipům a radám vám není lhostejné, jak a kde odpadky končí. I proto máme zpracovaný přehled, který se týká kontejnerů na tříděný odpad, recyklačních symbolů, ale také lifestyleových tipů, jak odpad aktivně snižovat.
A přesně mezi takovéto tipy patří i zmiňovaná bezobalová metoda. Začít můžete kdykoli. Vsadíme se, že plátěnou nákupní tašku má doma každý z nás. Tak ji nezapomeňte přibalit do kabelky nebo do batůžku.
Dalším krokem může být nakupování formou bez obalu. V poslední době zažívá tento trend obrovský boom po celém světě, ale i v České republice.
Na objem či váhu si můžeme nechat navážit požadované zboží, které si pak odnášíme v opakovaně použitelných obalech (sklenicích, sáčcích, krabičkách, dózách apod.) – až obsah dojde, tak si ho prostě a jednoduše dojdeme nakoupit do vyprázdněného obalu. Tímto přístupem můžeme eliminovat vznik nového odpadu, a tedy i jeho konečného množství.
Pokud vás téma obalové problematiky zaujalo, mrkněte také na naši zprávu o české firmě, která vyvinula metodu, jak eliminovat vznik obalů ve velkém. Více v článku „Likvidovat obaly dříve než vzniknou nemusí být sci-fi“.