Březen – ekonovinky vezem!
V březnových ekonovinkách zaletíme nejprve na návštěvu do Abú Dhabí, poté se vydáme do Paraguaye a nakonec se vrátíme zpět do Evropy k našim sousedům – do Rakouska. Dozvíme se, co zajímavého se děje v oblasti ekologie ve světě. Držte si klobouky, jedem!
Nebojte se, není třeba nikam cestovat ani zdlouhavě surfovat na internetu a pídit se po tom nejlepším – top 3 zprávy pro tento měsíc jako vždy servírujeme na Samosebou.cz!
V Abú Dhabí pomáhají udržovat parky zvířecí pomocníci!
„Papouškovat“ znamená v přeneseném významu opakovat. Snad proto byli právě papoušci žako vybráni, aby šli příkladem návštěvníkům parků v Abú Dhabí. Žakové i vrány indické prošli speciálním výcvikem, při kterém se naučili sbírat odpadky a házet je do košů.
V rámci kampaně Nature Educates Us (volně přeloženo jako „Učme se od přírody“) mají tito tvorečkové pomoci jak s čištěním lesoparků a přírodních rezervací, tak hlavně ukázat návštěvníkům, jak snadné to je. A co víc, ptáci jsou cvičeni nejen ke sběru odpadků, ale také k jejich třídění.
Papoušci žako jdou příkladem lidským návštěvníkům parku. (Zdroj: Youtube.com/The National)
Projekt se inspiroval nápadem, který vznikl ve Francii v zábavním parku Puy de Fou. Zde „pracují“ vrány, které sbírají cigaretové nedopalky a malé nečistoty. A jak se to naučily? Není v tom žádný speciální trik ani silné ekomyšlení těchto tvorečků – za přinesené odpadky jsou odměněny pamlsky.
Pohádkový příběh, který ještě zdaleka nekončí
Bylo jednou jedno chudé předměstí paraguayského hlavního města Asunción, které se jmenovalo Cateura.
Nedostatek peněz i vzdělání často sváděl mladé lidi do světa kriminality a drog. Vždyť jednou z mála možností obživy byl jen sběr odpadu z místní skládky a jeho prodej k recyklaci.
Pak se ale stal zázrak – právě z odpadků začali vyrábět hudební nástroje, postavili orchestr a vše se začalo v dobré obracet…
Ne, toto není pohádka, ačkoliv by se tak mohlo zdát. Toto je příběh, jak jeden geniální nápad může ovlivnit životy mnoha lidí. Protože, jak říká motto projektu: Mít nic neznamená dělat nic.
Ukázkovým příkladem upcyklace jsou hudební nástroje Recycled orchestra (Recyklovaného orchestru) z Paraguaye. (Zdroj: Youtube.com/CGTN America)
Vše začal Favio Chávez, ekologicky smýšlející učitel hudby. Pod jeho vedením začali mladí lidé vyrábět nástroje z toho, co jim přilehlá skládka nabídla. A tak vznikly hudební nástroje od houslí přes saxofon až po bicí. Vyhozené plechovky, plechy, ale i nože, lžíce, trubky a další odpadky posloužily – při velké dávce kreativity a šikovnosti – jako vhodné suroviny k výrobě potřebných nástrojů pro utvoření nezvyklého hudebního tělesa.
Dnes je tzv. Recycled orchestra (Recyklovaný orchestr) znám po celém světě. Aby také ne, už vystupoval v Jižní Americe, Spojených státech i Evropě. A na své turné jej přizvala i světoznámá Metallica. Tomu se tedy říká pohádková upcyklace!
Ani filmaři si nenechali tento fantastický příběh ujít – podle skutečných událostí jej ztvárnili dokumentem Landfill Harmonic Movie.
Nejezděte autem, za odměnu půjdete za kulturou!
Obyvatele Vídně má k ekologičtějšímu chování motivovat nový systém odměn, který nabídne kulturní zážitky výměnou za komfort jízdy autem. Tato služba je nyní ve fázi testování a jejím cílem je přesvědčit ještě více Vídeňáků, aby nechali své čtyřkolové miláčky doma. V čem tedy tento „výměnný obchod“ přesně spočívá?
Pokud se „místní“ rozhodnou využít MHD, kolo nebo jít pěšky, město je odmění lístky do muzea, divadla, galerie či na koncert.
Vídeňská radnice vymýšlí nový způsob, jak motivovat občany jezdit ekologičtějším
způsobem než osobními automobily. (Zdroj: Instagram.com/wienerlinien)
Novou aplikaci dnes testuje tisícovka lidí. Každý, komu se podaří ušetřit 20 kilogramů CO2, dostane tzv. „kulturní žeton“, který bude moci směnit za uvedené kulturní zážitky.
Tohoto uspořeného množství prý lze dosáhnout za přibližně 2 týdny bez auta a aplikace jej počítá na základě rozpoznávání způsobu dopravy a následného výpočtu, kolik oxidu uhličitého člověk ušetří proti jízdě autem.
Pokud bude testování úspěšné, nový systém by mohl zahájit ostrý provoz v listopadu 2020. To není špatná motivace, no ne?