Zdroj: Samosebou.cz

František Rada: Děti se třídění a ekologii věnují konzistentně

Cítí mladé generace potřebu se věnovat tématu třídění odpadu v učebnách a jiných prostorách školy? A jak pohlížejí na ekologii?
Nenechte si ujít rozhovor s ředitelem základní školy na Strossmayerově náměstí v Praze na Samosebou.cz!

O dětech, ekologických tématech a třídění odpadu na školách se dozvíte více v rozhovoru s ředitelem Základní školy Strossmayerovo náměstí v Praze 7 Františkem Radou. 


Děkujeme, že jste si na nás udělal čas. Na začátku to vezmeme obecněji. 
Jak to vypadá ve vaší škole s ekologickou výchovou a věnujete se i tématu třídění odpadu?

Ano, máme kurikulum, což je podle mě stejné na všech základních školách. Environmentální výchova je součástí klasického kurikula a zároveň je součástí průřezových témat, tedy objevuje se v rámci náplně jednotlivých hodin.  

Nemáme žádný speciální ekologický kroužek nebo předmět. Děti se ekologii věnují konzistentně v přírodovědě a prvouce na prvním stupni a v přírodopisu nebo občanské výchově na druhém stupni.
Tam se tato témata přirozeně vyskytují a jsou docela akceptovaná. Je vidět, že je děti přijímají, obzvlášť na druhém stupni, kde dávají najevo pocit odpovědnosti vůči krajině, vůči Zemi. To děti docela prožívají.


Máte pocit, že se tento přístup v posledních letech mění? Že s novými generacemi přicházejí i tyto názory a zájmy? 

Myslím si, že se to mění. Před pár lety se ukazovalo třídění odpadu jako hlavní cesta, jak ukázat nějakou ekologickou odpovědnost, ale děti to téma nebraly řekněme do hloubky.
Dnes mám už pocit, že se z třídění stala každodenní věc a děti zase naopak více přemýšlejí nad ekologií jako takovou. 


Jaké možnosti mají děti ve škole, co se týče praktického třídění?

Ve třídách máme třídicí tašky, ty jsou vesměs všude. Na chodbách máme kartonové bedny, které zařídil jeden náš pan učitel přes program Tonda Obal. Celkově to máme nastavené tak, že děti mají možnost třídit na chodbě i ve třídě. 

Na chodbách základní školy mohou děti cestou na hodinu vytřídit spoustu druhů odpadu. (Zdroj: Samosebou.cz)

Co je podle vás nejčastějším obalem, který děti vyhazují?

Nejčastěji jsou to nápojové kartony. Tohoto typu odpadu se generuje velké množství díky projektům, jako je „Mléko do škol“. Na druhém stupni si děti často nosí PET lahve s kolou nebo plechovky s energy drinky.


Jaké kontejnery na tříděný odpad v areálu školy máte, máte i například kompost?

Kompost nemáme, ale musíme zapřemýšlet, kam ho umístit. V rámci našich budov to není úplně jednoduché. Samozřejmě máme a řešíme třeba gastroodpad z jídelen, je tady „lapol“ na chytání mastnot apod. Kontejnery na sklo, na papír a další jsou standard. 

Zajímavost

Lapol na tuky je čisticí zařízení, které odstraňuje tuky z odpadních vod.
Běžně je najdeme tam, kde se pracuje s potravinářskými oleji ve velkém.

Kontejnery na odpad na dvoře základní školy. (Zdroj: Samosebou.cz)

Jsou ve škole kromě třídicích nádob a samolepek na nich nějaká další místa věnovaná tématu třídění a recyklaci odpadu (nějaké nástěnky, plakáty nebo prostory na školním webu)?

Děje se to pouze nárazově. Čas od času vznikají projekty, kde třeba i takové plakáty můžou vznikat. Pořádáme tzv. projektové dny, kde část ateliérů je přírodovědně zaměřená.
Věnují se i tématu třídění, ale spíše životního prostředí a krajiny kolem nás obecně. Šesté třídy se v rámci těchto projektů zúčastnily také akce Ukliďme Česko. Ale nemáme něco jako „ekokoutek“ nebo koutek na třídění odpadu. 

FRANTIŠEK RADA

Děti ani škola sběr tolik nevnímaly jako nějakou ekologickou záležitost, spíše se na to koukalo jako na způsob získání finančních prostředků. Takže podle mě jsou sběry přežitek ve chvíli, kdy jsou široce dostupné barevné kontejnery.


Dříve se ve školách pravidelně konaly i jiné akce – programy ve sběru papíru i dalších komodit. Přežila tato tradice, držíte ji? 

Držela se ještě před pár lety, před covidem se rušila. U nás se třídil v zásadě papír, jeden čas i plastová víčka, žárovky apod. Nakonec jsme od toho upustili.
Je pravda, že se nám stále ozývají rodiče s papírem na sběr, takže to má takový obrácený efekt – vybírají a nakupují věci podle toho, jaký to má obal a jestli ho můžou přinést ke sběru.
Děti ani škola sběr tolik nevnímaly jako nějakou ekologickou záležitost, spíše se na to koukalo jako na způsob získání finančních prostředků. Takže podle mě jsou sběry přežitek ve chvíli, kdy jsou široce dostupné barevné kontejnery.


Takže přístup k přírodě dětí se posouvá kupředu. Jak tedy obecně vnímáte jejich vnímání environmentální problematiky?

Téma klimatických změn je vlastně všude, hlavně na internetu. Silně s nimi rezonuje. Vedle LGBT je to možná druhé nejrozšířenější téma, především na druhém stupni. Přirozeně je zajímá a sami s ním přicházejí. Ale spíše v kontextu klimatických změn, ničení planety, jako celkový globální efekt více než ten lokální. 


Je to vidět například na tom, jak si děti nosí s sebou svačiny? Jestli se upustilo od mikrotenových sáčků apod.

Děti teď skoro všechny mají opakovatelně použitelné krabičky. Nosí si i znovupoužitelné lahve na vodu, zejména u menších dětí je vidět velká změna.

Máte nějaké osvědčené tipy i pro rodiče na doma, jak vést děti k třídění nebo k ekologickému a ohleduplnému chování ke svému okolí?

To asi nemáme, hlavně pracujeme s dětmi. Mám spíše pocit, že iniciativa přichází přímo od nich. Poctivě třeba hlásí, když vidí paní uklízečku, jak něco nesprávně vytřídila.


Vrátíme se k vzdělávacímu programu třídění a recyklace odpadu pro školy, který už jsme zmínili, Tonda Obal. Zde právě mohou učitelé objednat žákům různé třídicí potřeby. Můžete nám o něm říci něco více? 

Do toho vedení školy přímo nevstupuje, ale spousta učitelů skrze tento program objednává, ať už jsou to krabice na třídění odpadu, různé přednášky, nebo exkurze.

Variant je samozřejmě více a nechává se to na učiteli. Často se chodí například i na exkurze do čističky odpadních vod v Podbabě, kde si ten ekologický program tamní zaměstnanci nastavují.


Teď přichází na řadu rychlý kvíz na závěr, který je jenom pro vás. 

Jste ranní ptáče, nebo noční sova? 
Asi něco mezi. Pokud bych se měl rozhodnout, tak snad ranní ptáče.

Máte raději knihy, nebo filmy? 
Filmy.

Vyrazíte spíše na pěší túru, nebo na cyklovýlet? 
Spíš na pěší túru, protože je to přirozenější, ale mám rád oboje. 

Preferujte hory, nebo moře? 
Hory.

A teď malý test ze třídění!
Můžeme do kompostu třídit kuřecí kosti? 
Ne.

Správně. Do jakého kontejneru patří plastová lahev od jaru?
Do plastu, pokud je vymytá.

Stačí ji jen vyprázdnit. Můžeme krabici od pizzy, která je špinavá od kečupu, vyhodit do modrého kontejneru na papír? 
Když odstraníme mastné části, tak ano. 

Přesně tak. Co znamená, když se řekne, že někde funguje multikomoditní sběr odpadu?
Podle mě to znamená, že je v jednom kontejneru víc druhů odpadu a pak se to roztřídí. 

 

Skvělé! Samosebou.cz děkuje za zajímavé informace a přejeme vám a škole mnoho úspěchů.

Nastavení souborů cookie

Samosebou.cz Vám přináší informace ze světa třídění a recyklace odpadu. Díky přijmutí cookies víme, jaký obsah Vás zajímá a můžeme se tak na tato témata více zaměřit. Vaše důvěra, pro nás moc znamená, děkujeme. Pro podrobnější informace o cookies a nastavení můžete zjistit na odkazu „Nastavení cookies“. Na stejném odkazu můžete Vaši volbu kdykoli upravit (najdete jej v dolní části webové stránky Samosebou.cz). Podrobnější informace o zpracování Vašich osobních údajů najdete v Zásadách ochrany osobních údajů a používání souborů cookies.

Nastavení souborů cookie

Nastavení můžeš kdykoli změnit v nabídce „Nastavení cookies“ v dolní části stránky.