PLASTOVÉ MOŘE
Mnozí z nás si moře asociují s azurovými barvami a klidnou harmonií. Je děsivou realitou dnešních dní, že moře může znamenat i masu odpadků, které se pomocí mořských proudů kumulují v oceánech. Upozornit na tento problém se snaží například Studio Swine.
V rámci letošní výstavy Má plast byla většina prezentovaných projektů z domácího prostředí, Studio Swine tvořilo výjimku. Název je zkratkou – Super Wide Interdisciplinary New Explorers – a jde o mezinárodní spolupráci mezi japonskou architektkou Azusou Murakami a britským umělcem Alexandrem Grovesem. Studio má interdisiplinární rozměr a klade si za cíl tematizovat regionální identitu v době globalizace pomocí filmu, umění a designu.
Zdroj: Samosebou.cz
V Plzni představili dva své projekty, které přetvářejí plastový odpad z moře. V obou případech jde spíše o umělecké aktivity, jejichž prostřednictvím se snaží vyvolat diskusi o problému nekontrolovatelného hromadění odpadu v oceánech.
Samotný odpad je jeden problém, ale chemický dopad vznikající při jeho rozkladu v moři je další nedozírnou katastrofou, která nenávratně mění globální ekosystém. Takže kromě viditelných stop na povrchu moře jde ještě o skrytou hrozbu, která se ukrývá pod hladinou. Oba autoři absolvovali v roce 2014 cestu lodí napříč Atlantikem a velká část inspirace i sesbíraného materiálu pochází právě z této výpravy.
Prvním z projektů je tzv. SEA CHAIR – plastová židle vyrobená výhradně z plastu vyloveného z moře. Na realizaci se spolupodíleli rybáři, kteří pomáhali plast lovit, a židle pak vznikala bezprostředně na palubě. Projekt v sobě spojuje několik velmi důležitých témat spojených s životem na moři – identitu rybářů a absurdní fakt, že loví pro změnu plast a ne ryby. Dále se proces výroby odehrával na lodi a plastová židle tak skončila jako takový pomníček odpadu.
Zdroj: Samosebou.cz
Druhým prezentovaným projektem je tzv. GYRECRAFT, kterému se nedá upřít prvek humoru, akčoliv trochu tragikomického. Jádrem myšlenky je přeměnit odpad v exkluzivní a drahou věc. Jak? Za prvé pomocí technologie výlovu malých částí plastu poháněné solární energií – prostřednictvím tzv. solárního extrudéru (taví a vytlačuje mořský plast pomocí sluneční energie) – která je velmi nákladná. Je totiž velmi obtížné vylovit malé kusy rozpadlého plastu z hlubin ve větším množství. Původně levný materiál se tak stává cenným.
Za druhé jde i o filozofii, na které často staví marketingové strategie velkých značek, jež prodávají levný materiál. Každý z pěti objektů projektu GYRECRAFT představuje jeden z oceánských proudů.
Tím se Studio Swine opět snaží upozornit na globalizační tendence dnešního propojeného světa. Vystavený objekt na Má plast je vytvořen z vyloveného plastu severního Atlantického oceánu a připomíná rytecké řemeslo azorských velrybářů. Rytím si udržovali morálku během dlouhého čekání na lodích.
Má plast končí 28. 2. 2017, proto neváhejte plzeňské DEPO ještě navštívit. Rozhodně nebudete litovat!