Je na čase roztřídit a zrecyklovat i svoje výmluvy!
Dnešní doba si žádá výzvy a v mnoha ohledech je hodně náročná. Jak to myslíme? Daň za blahobyt, kterého si část světa užívá, je bohužel pro ten zbytek velmi bolestivá. A ačkoliv poctivě třídíte plast, sklo a papír, snaha o lepší svět tím bohužel nekončí. Koupit si nový „kousek“ z nové kolekce módního řetězce, o kterém víme, že nevyrábí svoje oblečení za transparentních podmínek, je stejně lákavé jako z lenosti vyhodit plast do nejbližšího koše se smíšeným odpadem.
Zdroj: Fashionrevolution.org
Udržitelnost módního byznysu
Fashion Revolution je celosvětová iniciativa, která se snaží otevřít diskusi o udržitelnosti módního byznysu v jeho současné podobě. Snaží se upozorňovat na neetické pracovní podmínky v továrnách velkých nadnárodních módních řetězců a neekologické dopady na životní prostředí. K této iniciativě se připojili nejen ekologičtí aktivisté, ale i vědci, módní designéři a lidé, kteří se jednoduše zajímají o souvislosti moderní doby, o ekologii, o třídění odpadu a o následky ignorování trendu a nutnosti recyklace.
Česká revoluce – Fashion Revolution u nás
Fashion Revolution je velmi populární i v České republice a mnoho lokálních obchodů a osobností se připojuje k různým aktivitám této iniciativy.
Například každý rok v měsíci dubnu organizace Fashion Revolution rozjíždí kampaň Fashion Revolution Week. V rámci těchto týdnů se snaží apelovat na společnost s heslem #whomademyclothes, tedy „ukaž, kdo vyrobil tvoje oblečení“. Duben není vybrán náhodou, vše se děje ve snaze připomenout katastrofu v Rana Plaza, kde se 24. dubna 2013 ve čtvrti Savar na předměstí bangladéšské metropole Dháka zřítila osmiposchoďová textilní továrna a zabila přes tisíc lidí. Varování před narušenou statikou budovy se objevila den před zhroucením a byla ignorována. Banky a ostatní obchody byly okamžitě evakuovány, ale dělníkům z textilních továren bylo nařízeno přijít další den do práce a během ranního střídání směn se budova zřítila.
Zdroj: Fashionrevolution.org
Sílu utvářejí jedinci – vlna ze Západu může dosáhnout do Asie…
O problematice osvěty, co se ekologického životního stylu a etické uvědomělosti týče, jsme již psali.
Jde o dlouhodobý úkol, který vyžaduje systematické vzdělávání celé společnosti a snahu tzv. shora, tedy ze strany oficiálních státních struktur. Náš postoj, jako obyčejných jedinců a spotřebitelů, je ale také důležitý.
Přeci jen se trh řídí poptávkou, a pokud se masově zvedne ze západního světa vlna, která bude jasně poukazovat na sdělení „ne, není OK netřídit odpad, není OK vypouštět chemikálie do přírody, není OK, když bude malé dítě pracovat půldenní směny v katastrofálních podmínkách,“ možná bude svět velkých korporací více naslouchat a změní přístup.
Zdroj: Fashionrevolution.org
Aktivita pod hlavičkou #showyourlabel
Možná jste se na sociálních sítích teď v dubnu setkali s hashtagem #showyourlabel a s fotkami lidí ukazujících do objektivu cedulky svého oblečení. Provokativně se ptali: „Značko XY, kdo vyrobil moje oblečení?“
K iniciativě se připojilo několik českých obchůdků s módou z druhé ruky, které se dlouhodobě snaží upozorňovat, že třídění nekončí u hození plastové láhve do žlutého kontejneru, ale mělo by se týkat všech sfér naší každodennosti. Chtějí podnítit lidi, aby se dvakrát zamysleli, než si koupí nové tričko, za jakých podmínek bylo vyrobeno a zda tím nepodporujeme něco, co nechceme, a nevymlouváme se na nevědomost.
V době internetu, dá se říct, nevědomost neexistuje. Ukažte svoji odvahu žít ekologický a sebevědomý život! Vytřiďte výmluvy.